עוברת כמזרחית, עוברת למזרחית

מאז ומתמיד אני מקבלת ההערות על צבע העור שלי. מילדות ועד היום אני נשאלת אם אני תימניה או עיראקית. למקומות חדשים אליהם הייתי מגיעה התבקשתי להביא מלאווח (כי זה מה שנשים תימניות עושות כל הזמן, מכינות מלאווח, כך למדתי). עם השנים התפתח משחק כזה בו העומד לפני היה אומר לי משהו על "אצלכם זה אחרת" ואני הייתי שואלת לאיזה אצלכם הוא מתכוון, ומשם הניחוש היה עובר לתימן, עיראק, מרוקו עד שהייתי שולפת את שם המשפחה הפולני שלי, מייבסקי (בלי א' בבקשה) ובן שיחי היה נדהם, אני הייתי מתענגת על האכזבה וחוזר חלילה. לא מעט בחורים, גברים, איתם יצאתי, גם להם היה מה לומר על המראה האקזוטי שלי, כביכול. רובם, כמובן, היו אשכנזים כי כאשכנזיה הכירו לי בעיקר אשכנזים. מידי פעם היו שואלים אותי אם לא אכפת לי להכיר בחור תימני. אז, לפני עשור וחצי, הייתי רק בראשית דרכי בנבכי הגזענות בכלל והגזענות בחברה הציונית-דתית בפרט, על כן תגובתי היתה מתונה יחסית. לא, לא אכפת לי לצאת עם בחור תימני. כך נכנסו לרזומה ניר, שימי, יגאל. כמה מזרחים שהתפלק להם. בסוף התחתנתי עם אשכנזי אותנטי.

מאז שיש לי מבט חיצוני על עצמי הבנתי שאני עוברת כמזרחית.

לא רק אני נראית לא אשכנזית במשפחתי המאוד אשכנזית. גם בשתי אחיותיי ניתן לחשוד שהן נישט פון אונדזערע. אבא שלי נראה מזרחי מהודר בעל שפם כמובן וכך שלושת אחיו על לא מעט מילדיהם. אנחנו משפחה גבוהה, כהת עור, שיער ועיניים. כך, במשך שנים אני מסתובבת עם חזות מזרחית, שם אשכנזי, סיפור נחמד לספר. הכל בסדר, אצלי זאת רק אנקדוטה. בראש קורות החיים שלי לעד יתנוסס "מייבסקי".

במאמרה נשיות בין כהות למזרחיות, אשר מופיע בספר המאמרים הנהדר לאחותי, פוליטיקה פמיניסטית מזרחית, בעריכת שלומית לירמראיינת ד"ר עליזה פרנקל שש עשרה נשים מזרחיות. אצל כולן, כותבת פרנקל, המודעות לצבע העור הכהה מסומנת כאחת מהחוויות המרכזיות בחייהן ורבות מהן מביאות לראיון התייחסויות ספיציפיות לצבע עור ובעיקר התייחסות היררכית למראה, שבמסגרתה בהיר תמיד יחשב מכהה. הנה דוגמא להיררכיית יופי המתרחשת בתוך משפחה מזרחית בה אחת הבנות בהירה בצורה משמעותית מאחיותיה, על כן, יפה מהן: אני זוכרת ריבים עם אחותי כשהיא אומרת לי "העיקר שאני יותר יפה ממך". אליה התייחסו תמיד כאל יפהפייה, אמרו שהיא בובה. ברגע שהיא נולדה הרגשתי איך אני זזה הצידה. אמא שלי היתה רק איתה כל הזמן, ויש לה גם ילדים מאוד יפים ומוזר שאמא שלי הולכת עם הילדים שלה והיא מאוד אוהבת להשוויץ ולהראות את הילדים שלה כי הם בלונדינים עם עיניים כחולות ויפים נורא. פרנקל מתעדת עוד התייחסויות להיררכיית העור והיופי כבעלי משקל רב בבחירת בני זוג ומכיוון שני- בהיבחרות לנישואין. אפרת, אחת המרואיינות, מספרת: אצל גברים יש קצת יותר כהי עור מאשר אצל הנשים, אבל לא עושים הבדל עד שזה מגיע לנקבה, זה קטע שמטריף אותי. אמא שלי אף פעם לא אמרה את המשפט "היא לא מספיק יפה". יש לזה שם, היא היתה אומרת "כח'לה". כהת עור היא פחות שווה בשוק המציאות לחתונה, המראה החיצוני שלה לא כ"כ מציאה כי היא כהת עור. לאחר שהיא בוחנת את השיח בין אמהות (נשים מדוכאות שהיו בנות מדוכאות) לבנותיהן אודות הסטנדרטים האכזריים כלפי יופי ומושגי גוף, קוראת פרנקל לנשים מזרחיות לפעול לא רק כאינדיבידואליות אלא כקבוצה פוליטית שתפעל לשינוי סטראוטיפים השוללים את המראה המזרחי ואת צבע עורן הכהה ומדכאים את הנערות ואת הילדות על ידי הדרתן אל מחוץ להגדרת היופי. מטבע הדברים, פרנקל מביאה כדוגמא את פעולתן הפוליטית של נשים אפריקאיות אמריקאיות בנושא.

על היררכיית היופי אפשר להוסיף את שלל התגובות הספציפיות שנשים מזרחיות "זוכות" להן ברחוב והן נוגעות לא רק לצבע עורן ושיערן אלא גם ליכולות המיניות שלהן – נשים מזרחיות ידועות בהיותן נשים חמות  במיוחד(בשונה מהפולניות הקרות).

הציר האשכנזי-מזרחי שלי, מראה מזרחי מול מציאות אשכזנית, ידע תמורה מעניינת שחלה לא מזמן. בשנתיים שלוש האחרונות, בעיקר הודות לשלל חברות וחברים חדשים בפייסבוק הפעילים מאוד במאבק המזרחי, אני מוצאת עצמי נשאבת לתוך כתיבה אודות זהות מזרחית בכלל וזהות מזרחית פמיניסטית בפרט. מתישהו, לפני כשנה, הגיע אלי מייל מדוד שלי, אחיו של אבי, עם אינפורמציה מרעישה למדי. המשפחה שלי מזה שנים עסוקה בשאלות של גניאלוגיה ומידי פעם הצליחו בני המשפחה ללקט עוד מידע על מקורות השם "מייבסקי" . והנה, דוד שלי שולח מכתב מטעם מכר של חבר לעבודה והוא מומחה ליהדות אירופה. דוד שלי ביקש ממנו מידע על השם ותולדות המשפחה, וכעבור זמן מה זכה לסיפור הזה: השם מייבסקי, שמשמעותו חודש מאי, שימש משפחת אצולה פולנית נודעת ששלטה באיזור קרקוב במאה ה-18. יהודי בשם יוסף קטן אשר נולד באותו מחוז, עבר לרוסיה, ובמשך 30 שנה היה מנהל צי הסוחר של רוסיה הצארית. משפחתו של יוסף קטן, כפי שאפשר לנחש מהשם, אינה משפחה פולנית במקור כי אם משפחת סוחרים מעיראק ידועה בעולם המסחר של אותה תקופה, אשר שלחו את צאצאיהם לשאת נשים בכל העולם וכך יצרו והעמיקו את מסחרם בעולם כולו. בשנת 1862 קיבל יוסף קטן תואר אצולה, כאות הוקרה על פועלו המסור למען הצאר. קטן חייב היה למצוא שם מתאים ובחר בשם מייבסקי, כשם האצולה הפולנית אליה התוודע. יוסף קטן לקח את סמל האצולה של משפחת מייבסקי מקרקוב, הכניס בו שינויים וקבע אותו כסמל שלו. בפנקס האצולה הופיעו מאפיינים פיזיים של משפחות האצולה- למניעת התחזות, ומשפחת קטן מתוארת כאנשים חסונים וגבוהים בעלי שיער שחור ועיניים כהות. חיזרו למעלה לתיאור שלי ושלי בנות ובני משפחתי- בינגו. משפחת מייבסקי, יש לך שורשים עיראקיים, מזל טוב! והנה עוד כמה פרטים על משפחת קטן מייבסקי: ליוסף היו תשעה בנים ושתי בנות. בנו שבתאי, קיבל את אחת מנחלותיו בשם סאארמה אי שם באסטוניה, שהיתה באותה תקופה בשליטה רוסית. שבתאי עבר עם אשתו, חיה, בשנת 1900 לעיירה ז'טל. בנו, צבי הירש, שהיה גם סוחר, פגש את הרבי מסלונים וחזר בתשובה. לצבי הירש היה בן בשם אליעזר שנפטר צעיר בעת שאשתו כרעה ללדת ובנו נקרא משה אליעזר. משה הוליד את שבתאי, הוא סבא שלי, אביו של אשר מייבסקי אבי ושל הדודים שלי- משה, אברהם וצבי.

התרגשתי לקרוא את הסיפור הזה וכמובן שהפלגתי במחשבותיי, מה היה קורה אם הוריו של יוסף קטן לא היו יוצאים מעיראק כדי לסחור בפולין וברוסיה. איזו שרון קטן היתה נולדת במקום שרון מייבסקי. איך צבע העור שלה כבר לא היה אנקדוטה כי אם פוטנציאל לשאלות מורכבות אודות זהות, יופי, מיניות, ולאן היתה מתגלגלת? אז אחרי כמעט 40 שנה אני מקבלת תשובה יפה, שבטח רלוונטית עבור עוד אשכנזיות ואשכנזים בעלי מראה מזרחי, אודות מניין באנו. מרגישה עוד תוקף קטן להזדהות שלי עם המאבק המזרחי. כמובן שלא נדחפת בתור אבל שמחה לשבת בספסלים האחוריים של המחאה וללמוד אילו עוד מהפיכות צריכות לקרות בחברה הישראלית יהודית כדי שנהיה חברה מתוקנת.

אט אט אני בא לעולם. כבר התרגלתי, אינני מתיימר להתפרץ פנימה. אני מתקדם בזחילה. המבטים הלבנים, היחידים האמיתיים, כבר מבתרים אותי. אני מקובע. לאחר שכווננו את אזמלי המיקרו, הם מנתחים באופן אובייקטיבי שכבות של הממשות שלי. נבגדתי. אני מרגיש, אני יכול לראות במבטים הלבנים שלא אדם חדש הוא שהגיע, אלא טיפוס אדם חדש, מין חדש. בקיצור- כושי!                                   פרנץ פנון. עור שחור, מסכות לבנות.

 

מודעות פרסומת

8 מחשבות על “עוברת כמזרחית, עוברת למזרחית

  1. לא ברור לי למה כל-כך הרבה זמן לא ביקרתי בפינת החמד הזו. איזה פוסט נפלא, שרון. תפרת כל-כך יפה את האישי והפוליטי. והטקסט מעביר בצורה כל-כך נהדרת וחווייתית את המסר ה"אקדמי" – את האיוולת שבגזענות, ואת השרירותיות שבה קובעות הפטריארכיות השונות את הצבעים הנחשבים (אם כי יש לציין, שאהדת השיער הבהיר היא ככל הנראה קדומה מאוד. בדיוק מצאתי ביוטיוב קורס של אהובי, ד"ר יואב רינון (אם לא מכירה – חייבת חייבת להכיר. הגבר הכי פמיניסטי שבו נתקלתי אי פעם. באקדמיה ובכלל. כל שיעור שלו על כתבי היוונים או הרומאים הופך בשלב שהוא לרצף מסחרר של בדיחות ציניות להפליא על צורת החשיבה ההזויה של גברים סטרייטים (#לא_כל_הגברים_הסטרייטים)), שבו הוא מעיר כי העובדה שמנלאוס מכונה בכתבי הומרוס "מנלאוס הצהבהב" (כך בתרגום שלונסקי) נבעה מכך שגם בעיניי היוונים שיער בהיר נחשב ליפה.

    אני פשוט כל-כך אוהב לקרוא אותך. גם בגלל הסגנון הקולח, השנון, והעוצקני-אך-אוהב, וגם בגלל הנפש היפה שלך, שתמיד משתקפת מבעד למילים, ונותנת סיכוי לחברה ישראלית אחרת כל-כך, מזו האלימה והדוחה שלתוכה נולדנו.

    (אגב, אני בדיוק גיליתי שהתקיימו קשרים ענפים בין יהדות איטליה ליהדות ג'רבה (ושהן גם מאוד קרובות על המפה). מחכה לגיניאולוגית שתגלה שאני בעצם איטלקי. אני יודע שזה לא יאפשר לי פסטות חינם או חתימה של ברניני (ואפילו לא של בניני), אבל לפחות שידעו שיש לי נפש של רומנטיקן. "יהודי חם" כבר יש לי בקלפים, אז להשלים סרייה.

  2. יפה ונוקב. תודה רבה מאוד.
    האסוציאציה הראשונה שעלתה לי כשקראתי, היא שיר שאני לא זוכר מי כתבה אותו, אבל מבטא חלק מהביקורת הזו. לצערי זה מעומעם אבל אאל"ט השיר עוסק פחות בהיררכית היופי ויותר בסטריאוטיפים על מיניות ומוצא, המשמשים בסוף בידי גברים לקבוע ציפיות ונורמות מנשים כאלה או אחרות. בוטה וכואב (נדמה לי שהשיר הוא ארס פואטי של אישה ממוצא תימני). לא מצאתי בינתיים אשמח אם מישהי תבין למה אני מכוון.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s